רשות המסים בעידכון חשוב למשקיעים במטבעות דיגיטליים

רשות המסים בעידכון חשוב למשקיעים במטבעות דיגיטליים
לידיעת המשקיעים: רשות המסים מעדכנת את הדיווח על עסקאות במטבעות דיגיטליים

לידיעת המשקיעים: רשות המסים מעדכנת את הדיווח על עסקאות במטבעות דיגיטליים

רשות המסים הוציאה טופס דיווח חדש על רווחי הון ובו התייחסות מפורשת לרווח שנוצר ממכירת מטבעות דיגיטליים וכן מהחלפת מטבע במטבע. לפניכם הסבר על הטופס וטיפים כיצד לבצע את הליך הדיווח לרשות המסים בקלות וביעילות

שנת המס 2019 נפתחה והליך הדיווח לרשות המסים על הפעילות של שנת 2018 נמצא בישורת האחרונה. זה בדיוק הזמן לשים לב כי רשות המסים ביצעה לאחרונה מספר שינויים בדיווח הרלוונטיים למשקיעים במטבעות דיגיטליים.

טופס 1399, שהוא הטופס שבאמצעותו מדווחים על רווחי הון שנצברו במהלך שנת המס, עודכן כך שהוא כולל התייחסות מפורשת למטבעות וירטואליים. בטופס מוגדרים מטבעות וירטואליים כך: "מטבע וירטואלי, או בשם אחר "מטבע דיגיטלי" או אסימון מבוזר דוגמת ביטקוין, לייטקוין ועוד". כלומר רווח שנוצר ממסחר בכל סוגי המטבעות הדיגיטליים והאסימונים רלוונטי לדיווח בטופס זה של מס הכנסה.

בנוסף חשוב לשים לב שמהטופס ברור שהרשות דורשת דיווח על גם על רווח שנוצר ממכירה של מטבעות וירטואליים, אך גם על רווח שנוצר ממימוש או החלפה של מטבע וירטואלי. מכאן, גם החלפה של מטבע וירטואלי אחד במטבע וירטואלי שבה נוצר רווח, היא אירוע שלעמדת רשות המסים גורר חובת מיסוי.

שינוי זה הוא לטעמנו רק פתיח לשנת 2019. רשות המסים מבינה היטב את חשיבות תחום המטבעות הדיגיטליים ומצויה בנבכי התעשייה. הרשות הישראלית היא אחד מהרגולטורים המובילים בתחום המטבעות הדיגיטליים בעולם, ואנו מצפים לעדכוני מדיניות נוספים במהלך השנה – הן בתחום הדיווח על הכנסה ממטבעות דיגיטליים כעסק, והן בכלל. במאמר מוסגר נציין שאופן הדיווח נותן בידי רשות המסים כלי מעקב טוב יותר אחרי התעשייה, והם יוכלו לעשות חיתוכים וסטטיסטיקות לגבי המסחר בכל מטבע ומטבע והרווחים או ההפסדים לגביו.

בואו נדבר תכלס

ככלל, הטופס נועד להגשה תוך 30 יום לאחר כל עסקת מכירת נכס. עם זאת לגבי המשקיעים במטבעות דיגיטליים התפתחה פרקטיקה אחרת: מכיוון שיש אלפי ומאות אלפי עסקאות של מכירת מטבעות, או החלפת מטבעות במטבעות אחרים במהלך השוטף של המסחר, מגישים את הדו"ח בפורמט של דו"ח שנתי.

לכל מטבע דיגיטלי מגישים טופס 1399 נפרד. בטופס יופיע סיכום של הרווח השנתי מהעסקאות שבוצעו באותה השנה באותו המטבע הספציפי. לדוגמא: משקיע שסחר במהלך השנה ב-3 מטבעות: ביטקוין, לייטקוין, איתריום, יגיש בסוף השנה שלושה טפסים, בהם מופיע הרווח השנתי מההשקעה בכל אחד מהמטבעות.  

עשה זאת בעצמך

לשם הגשת הדיווח השנתי ניתן להיעזר בשרותי רואה חשבון. אולם, אם משקיע מעוניין לבצע את הדיווח בעצמו, ניתן הסבר קצר כיצד ניתן לעשות זאת ביעילות:

1)    איספו נתונים לגבי העסקאות

בשלב הראשון יש לרכז את כל הפעולות שביצעתם בכל המטבעות במהלך השנה. את המידע ניתן להוציא מזירות המסחר בהן סחרתם ומהארנקים הדיגיטליים. BloxTax מפעילה מערכות טכנולוגיות מתקדמות שמאפשרות שליפה של המידע הזה באופן קל, מהיר ומהימן.

2)    חשבו את הרווח או ההפסד  

לאחר שריכוז הפעולות נמצא בידיכם, חשבו את הרווח (או ההפסד) בכל מטבע בנפרד, כאשר הרווח הוא ההפרש בין שער הקנייה לשער המכירה (או ההחלפה). אם יש מספר עסקאות באותו המטבע: ככלל, העסקה הרלוונטית לפיה יקבע השער לחישוב הרווח היא העסקה המוקדמת ביותר בה רכשתם את המטבע, וזה המטבע הראשון שנמכר (FIFO). בעסקאות המכירה שבאו לאחר מכן, ימכרו המטבעות שנרכשו לאחר מכן – לפי סדר כרונולוגי.

אם ישנן מעט פעולות מסחר במהלך השנה ניתן לחשב את הרווח בגיליון אקסל, אך אם ביצעתם מסחר ער במהלך השנה BloxTax עורכת דו"חות ובהם חישובי הרווח לפי הדרישות של רשות המסים ומאפשרת לכם להינות גם ממגני מס להם אתם זכאים.

3)    איספו מסמכים

לדיווח השנתי צריך לצרף מסמכים כמו פירוט הפעולות שביצעתם במהלך השנה, ודו"חות על אופן חישוב הרווח.

אם אתם סוחרים במטבעות דיגיטליים כעסק וזהו עיקר הכנסותיכם, יש לצרף נתונים נוספים  על כלל ההכנסות שלכם (ושל בן הזוג), טופס 106 לשכירים, אישורים מביטוח לאומי במקרים כמו חופשת לידה.

אם יש לכם השקעות נוספות – למשל בניירות ערך – יש לצרף אישור מס במקור. חשוב לזכור: הפסדים מהשקעות בניירות ערך או בנכסים אחרים יכולים לשמש כמגן מס לרווחים ממסחר במטבעות דיגיטליים, וההיפך (הפסדים ממסחר במטבעות דיגיטליים יכולים לשמש כמגן מס לרווחים מהשקעות בנכסים אחרים).

4)    הגשת הדיווח

לאחר שכל הנתונים בידיכם מלאו והגישו טופס דיווח רווח הון 1399 לגבי כל מטבע בנפרד, וטופס דין וחשבון על ההכנסות לשנה 1301. הטפסים מוגשים בצורה מקוונת באתר רשות המסים.

פוסט על אופן מילוי טופס 1399 למשקיעי ביטקוין/ קריפטו.

5)    בקרו את פקיד השומה

לאחר הגשת הדיווח המקוון יש להגיש את הדיווח ביחד עם כל המסמכים התומכים שאספתם לפקיד שומה הקרוב למקום מגוריכם.


להורדת הטופס החדש לחצו כאן.