אלו זירות מסחר בעולם ישתפו מידע עם רשות המסים הישראלית?

אלו זירות מסחר בעולם ישתפו מידע עם רשות המסים הישראלית?
אלו זירות מסחר בעולם ישתפו מידע עם רשות המסים הישראלית?
בשנה האחרונה אספה רשות המסים בישראל מידע לגבי פעילות של ישראלים בתחום הביטקוין (מטבעות דיגיטליים/ וירטואליים) ממגוון רחב של ספקי שירות בישראל ואף החלה בשליחת מכתבים למשתמשים בדרישה לדיווח. הרבה מלקוחותינו שואלים אותנו כיצד יודעת רשות המסים על הפעילות שלהם? והאם יש להם מידע לגבי פעילות בזירות מסחר בחו"ל? החלטנו לבצע בדיקה על מספר זירות מסחר ולראות – האם הם כפופות להסכמי שיתוף מידע עם רשויות מס?

בשבוע שעבר עדכנה רשות המסים את רשימת המדינות איתן ייושם תקן ה- CRS בישראל. מאחורי השם היבשושי מסתתר אחד התקנים המשמעותיים שנכנסו לתוקף בשנים האחרונות. זהו תקן שפותח על ידי ה-OECD ונועד לאיסוף מידע אודות חשבונות ופעילות פיננסית של אזרחים ממדינות זרות. מטרת האיסוף הוא חילופי מידע בין מדינות לצורך אכיפה בתחום המסים, התקן מאחד את אופן העברת המידע בין המדינות ובכך מקצר תהליכי האכיפה.

התקן אושר סופית ליישום בישראל בתחילת 2019 ע"י ועדת הכספים של הכנסת ובשבוע שעבר פרסמה רשות המסים רשימה ארוכה של המדינות עימן היא תחלוק מידע. המידע יעבור למדינת התושבות של בעלי החשבונות באופן אוטומטי ועל בסיס שנתי – החל ממידע משנת 2017. במקביל תקבל ישראל מידע ממוסדות פיננסיים על חשבונות פיננסיים של אזרחים ישראליים, הפועלים במדינות עימן היא חולקת מידע.

על מנת למנוע תכנונים יצירתיים, בתקן הוגדרה הגדרה רחבה של ה"מוסדות הפיננסיים" (שכוללים גם ברוקרים, חלפנים וזירות מסחר) ושל "חשבונות פיננסיים" שלגביהם יועבר המידע. התקן קובע שיתבצע הליך בדיקה מקיף לזיהוי החשבונות הללו, והמידע שיועבר יהיה נרחב. רשות המסים, נערכה ליישום התקן ופיתחה מערכות מחשוב על מנת לתמוך בו.

למשקיעים במטבעות דיגיטליים (ישראלים הסוחרים בזירות בחו"ל, או זרים הסוחרים בזירות בישראל), חשוב לשים לב שגם מדינות שהם crypto friendly דוגמת שוויץ, ג'יברלטר ומלטה מופיעות ברשימת המדינות שיחלקו מידע עם ישראל.

מי המוסדות שיחלקו מידע?

כאמור, על פי התקן, ניתנה הגדרה מאוד רחבה למוסדות פיננסיים, וישנה שאלה בסיסית – האם זירות מסחר לקריפטו נחשבות מוסד פיננסי? זו שאלה התלויה במדינה בה רשומה הזירה, המבנה המשפטי שלה, ובאופי הפעילות שלה. זירות מסחר אשר מחזיקות פיאט ומאפשרות הפקדה ומשיכה של פיאט כפופות לדיווח בהתאם למדיניות הבנקים עימם הן עובדות.  

Kraken 

זירת המסחר בבעלות חלקית של Fidor Bank הגרמני, בעלת חשבונות בנק בגרמניה. הזירה מאפשרת הפקדה ומשיכה של פיאט. על פי הרשימה של רשות המסים הבנק הגרמני של Kraken כפוף ל-CRS והוא ידווח על הפעילות שנעשית בזירה.  

כאשר נרשמים לKraken יש תהליך זיהוי ואימות מחמיר יחסית לזירות קריפטו, בייחוד עבור מי שמפקידים או מושכים פיאט מהזירה. התהליך כולל צילומים של תעודות מזהות, עדכון כתובת מגורים, מדינת תושבות, ועוד.

מיקום רישום הזירה מבחינה משפטית

התפעול של הפעילות האירופאית של Kraken נעשה על ידי חברה בשם Payward, הרשומה בבריטניה (חתומה על הסכם שיתוף מידע עם ישראל). אין ספק שהבנק Fidor מוגדר כמוסד פיננסי ולכן הפעילות העוברת דרכו תדווח במסגרת התקן, אך נותרת השאלה האם בריטניה מגדירה את Payward עצמה כמוסד פיננסי לצורכי דיווח?

מדיניות השימוש/ פרטיות של Kraken

Kraken לא מתייחסת בצורה כלשהי לסוג המידע המשותף עם רשויות המס במדיניות השימוש/פרטיות שלה. היא מציינת בתנאי השימוש שהיא יכולה לשתף מידע ועשויה לעשות זאת. הזירה פרסמה לאחרונה בטוויטר שישנה עליה בפניות שהיא מקבלת מגורמים ממשלתיים מכלל העולם בנושא העברת המידע. הפרסום נעשה במסגרת דו"ח שקיפות לגבי התמודדות עם בקשות לגבי פעילות משתתפים, גם ShapeShift יצאה בפרסום דומה.

Bitstamp 

זירה ותיקה אשר תומכת בפיאט. הזירה רשומה בבריטניה (החתומה גם כן על ה-CRS) כמוסד פיננסי. הסוחרים דרך Bitstamp נדרשים לעבור תהליך אימות וזיהוי הכולל הוכחת זהות, כתובת מגורים ומסירת מידע מזהה נוסף.

מיקום רישום הזירה מבחינה משפטית

מרבית פעילות הפיאט (הפקדות, תשלומים ומשיכות) עוברים דרך חברת בת של Bitstamp בשם Bitstamp Europe S.A. הרשומה בלוקסמבורג ובעלת רישיון של מוסד תשלומים (payment institution) מלוקסמבורג. גם לוקסמבורג חתומה על ה-CRS וגם היא (לפי פרסומים של רשות המסים) תחלוק מידע עם ישראל עוד השנה.

מדיניות השימוש/ פרטיות של Bitstamp:

בתנאי השימוש של הזירה עצמה אין מידע לגבי ה-CRS. יחד עם זאת ישנה התייחסות לתקן שיתוף מידע אחר בשם FATCA, שרלוונטי לאמריקאים בלבד. הזירה ידוע בתור זירה ותיקה המאפשרת כבר תקופה ארוכה העברות של כספי פיאט דרך בנקים שונים ושימוש בכרטיסי אשראי. מכיוון שזרוע הפיאט של החברה מוכרת כמוסד פיננסי באירופה, בתנאי הפרטיות שלה מצוין שהיא יכולה להעביר את כלל המידע של המשתמשים שלה בהתאם לדרישות החוק.

Bitfinex 

זירה ותיקה אשר ידעה עליות ומורדות במערכת היחסים של עם בנקים, ואף הפסיקה את השירות של ההפקדות והמשיכות של הפיאט לתקופה מסוימת. הזירה שלחה במאי 2018 הודעות מייל למשתמשים בו היא מתריעה שהיא עשויה להעביר מידע לגביהם לרשויות מס שונות. מערכת הדיווח של Bitfinex עברה שדרוגים מהותיים בשנה החולפת בנוסף להחלפת מספר בנקים.

מיקום רישום הזירה מבחינה משפטית

מרבית הפעילות של Bitfinex מנותבת היום דרך איי הבתולה הבריטיים (BVI). איי הבתולה הברטים כפופים לתקנות והסכמי הCRS בהתאם להסכמים שיש לאי עם השלטון ברטינה (אנגליה). יש לציין שBVI אינה מופיע ברשימת המדינות שפרסמה רשות המסים.

מדיניות השימוש/ פרטיות של Bitfinex:

Bitfinex פרסמה במדיניות השימוש שלה שהיא מכירה בתקן ה-CRS, ושהיא עשויה לדווח על המשתמשים שלה, בהתאם לנדרש בו, לרשויות הרלוונטיות. זו אחת הזירות היחידות שמסבירה בתנאי השימוש שלה לאיזה סוגי רגולציה היא כפופה. בנוסף, בתנאי הפרטיות של הזירה מצוין שהיא עשויה להעביר את כלל המידע של המשתמש לרשויות החוק השונות בהתאם לדרישות החוק.

Bittrex

זירה הרשומה בארה"ב, אשר הפעילות הבינלאומית שלה מנותבת היום דרך רישום במלטה (אשר גם מדווחת לישראל במסגרת ה-CRS), תוך שימוש ברשיון Virtual Financial Asset  – רישיון הניתן על ידי הרשות לניירות ערך של מלטה ומאפשר הפעלת זירות מסחר גלובליות. Bittrex  החלה מסחר בפיאט ביוני 2018, והיא הזירה היחידה שביצעה מעבר מלא מזירת קריפטו–לקריפטו לזירת קריפטו–פיאט. עם זאת צריך לציין שהמסחר, ההפקדות והמשיכות של פיאט ב Bittrex  מוגבלים ללקוחות מחוץ לארה"ב (וכן ללקוחות ממספר מדינות בארה"ב). כדי להפקיד או למשוך פיאט  דרך Bittrex יש לעבור תהליך אימות וזיהוי ובמסגרתו לספק צילום תעודה מזהה.

מיקום רישום הזירה מבחינה משפטית

כיום, כלל הפעילות הבינלאומית של Bittrex עוברת דרך Bittrex Malta Ltd הרשומה במלטה.

מדיניות השימוש/ פרטיות של Bittrex:

אין בתנאי השימוש או הפרטיות התייחסות ספציפית לדיווח לרשויות שונות, אבל ישנה התייחסות רבה לכך שהפעילות הבינלאומית של Bittrex  (שכוללת את כל המשתמשים אשר אינם אמריקאים) עוברת דרך מלטה, מכוח רישיון VFA ובכפוף לתנאיו. רישיון זה מגדיר את Bittrex  כמוסד פיננסי, הכפוף לכלל הדרישות של המוסדות הפיננסים הפועלים במלטה.

זירות צפון אמריקה

בנוסף, ברשימה של הזירות המדווחות לרשויות המס ניתן למצוא את כלל הזירות האמריקאיות Coinbase,  Gemini, Circle ועוד.

מה המשמעות למשקיעים במטבעות דיגיטליים?

כבר הורגלנו לכך שלרשות המסים אוספת מידע לגבי הפעילות של המשקיעים בביטקוין המתבצעת בזירות/ חלפנים ישראלים. התקן החדש מאפשר לרשויות המס בישראל לקבל מידע ממגוון רחב של מוסדות פיננסים ובכלל זה גם מזירות מסחר הקריפטו עצמן. זירות המסחר הם מערכות מידע ריכוזיות, וכשנרשמנו אליהן מסרנו מידע פרטי בנגע לזהות שלנו, וכך כלל הפעילות שלנו בזירה יכולה להגיע לרשות המסים.

לכן, כאשר מדווחים לרשות המסים בישראל על הפעילות בקריפטו, חשוב שהדיווח יהיה מלא ויכלול את כלל הפעילות שבוצעה, גם בזירות מעבר לים. מכיוון שאין תחליף לדיווח שלם, אנו מקפידים שהמשתמשים של BloxTax יקבלו דוחות הכוללים את כלל הפעילות שלהם בתחום המטבעות הדיגיטליים, כי רק דיווח מלא ושלם מעניק שקט נפשי.